تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
الزام به پرداخت خسارت عدم انجام تعهد (وجه التزام)

الزام به پرداخت خسارت عدم انجام تعهد (وجه التزام)

مطالبه وجه التزام یکی از مواردبسیار مهم در قرارداد است و الزام به اجرا به موقع و درست آن حقوق متعهد له را تا حدودی حفظ کرده و همچنین باعث پیش بینی جرایم و میزان خسارت احتمالی خواهد بود.

 

پرسش: آیا امکان مطالبه هم زمان وجه التزام و الزام شخص به انجام تعهد وجود دارد:

پاسخ: در اینکه آیا وجه التزام،کیفر تخلف از انجام تعهد و نوعی مجازات مدنی است که برای متخلف از انجام تعهد درنظر گرفته شده یا این نهاد حقوقی (وجه التزام)نوعی جبران خسارت وارده به متعهد له است که از نقض تعهد به او وارد شده،جای بحث می باشد.

 

تاثیر وجه التزام در قرارداد 

 

درباره تاثیر وجه التزام در قرارداد،نظرات مختلفی وجود دارد و رویه قضایی نیز مختلف و متشتت است به موجب برخی آراء صادره از بعضی شعب دیوان عالی کشور،متعهد با پرداخت وجه التزام،از تعهد خود بری می شود و متعهد له حق الزام وی به انجام تعهد را ندارد، در حالی که به موجب آرای صادره از بعضی دیگر شعب دیوان عالی کشور،امکان جمع مطالبه وجه التزام با الزام متعهد به اجرای اصل تعهد وجود دارد.

 

بیشتر بدانید:انواع عقود و خیارات

 

 

نحوه مطالبه وجه التزام 

 

نحوه تحقق و شرایط مطالبه این مسولیت که اصطلاحاً مسولیت قراردادی  نامیده می شود،درماده ۲۲۶ به بعد قانون مدنی،با عنوان در خسارات حاصله از عدم اجرای تعهدات بیان شده است.

لذا در جایی که میزان و مقدار خسارت با توافق طرفین در خصوص تحویل ملکی تعیین گردیده است و متعهد بر خلاف تعهدش در موعد مقرر حاضر به تسلیم ملک به متعهدله نشده است امکان الزام متعهد به تحویل ملک و دریافت وجه التزام به طور هم زمان امکان پذیر است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با الزام به پرداخت خسارت عدم انجام تعهد و دریافت مشاوره حقوقی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

86120774

86122587

 

تعداد بازدید صفحه : 643
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح