تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
مجازات جرم اسید پاشی چیست؟

مجازات جرم اسید پاشی چیست؟

یکی از هولناک ترین جرایمی که می توان راجع به آن بحث نمود،جرم اسید پاشی و مجازات مربوط به آن می باشد که از طرق مختلف همانند پاشیدن ،خوراندن،فرو بردن شخص در آن، تزریق کردن و... صورت می پذیرد.

اسید چیست؟

اسید محلولی شیمیایی است که با پاشیدن یا فرو بردان اعضا در آن یا خوراندن آن به شخص یا تزریق و...می تواند به مجنی علیه آسیب های جدی وارد نمود. مولکولی است دارای یون مثبت هیدروژن که قادر به از دست دادن یک پروتون و تشکیل پیوند کووالانسی با یک جفت الکترون می باشد؛اسید به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم می شود:

اسید قوی: به اسیدی که وقتی در حلال حل شود، پروتون های خود را به طور کامل به حلال بدهد و در واقع به طور کامل تفکیک شود، اسید قوی می گویند.

اسید ضعیف: به اسیدی که وقتی در حلال حل گردد، پروتون های خود را به طور کامل به حلال ندهد و به طور کامل تفکیک نشود، اسید ضعیف می گویند که این اسید به طور جزئی واکنش می‌دهد.

 

عناصر جرم اسید پاشی

اسید در لحظه و به سرعت تاثیرات نامطلوب و آسیب های جدی شدیدی بر روی شخص باقی می گذارد؛عناصر تشکیل دهنده جرم اسید پاشی به سه دسته عنصر مادی ،روانی و قانونی تقسیم می شود که به شرح ذیل است:

 

عنصر مادی و فیزیکی

 عنصر مادی جرم اسید پاشی انجام فعل مرتکب از قبیل پاشیدن اسید،تزریق کردن اسید،خوراندن ،فرو بردن شخص مجنی علیه درون اسید و... می باشد.

 

عنصر روانی

در عنصر روانی جرم اسید پاشی باید شخص عمدا مرتکب این جرم که لازم به علم به ماهیت ماده ای که بر روی دیگری پاشیده می شود ،است.

جرم اسید پاشی از مصادیق جرم علیه تمامیت شخص است اکثر افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند عوامل گوناگونی همچون روابط عاطفی نافرجامی را تجربه کرده و مهارت پذیرش مسئله را نداشتند که این مسائل بایستی ریشه یابی شود ؛ حل ریشه‌ای مسئله و اعمال مجازات‌های تامینی مانند ارجاع به روان درمان گر، اصلاح تربیت و آموزش صحیح می‌تواند جامعه را به جایی برساند که دیگر شاهد وقوع این جنایت تلخ و سنگین نباشیم.

 

عنصر قانونی

ابتدای دهه 30 برای اولین بار بحث اسید پاشی در ایران مطرح  شد و ماده واحده مربوط به این جرم در سال 1337 تصویب شد و در آن به نحوه مجازات مجرم پرداخته شده بود. پس از انقلاب نیز قانون طبق همان ماده واحده پیش رفت تا در سال 1392 قانون مجازات اسلامی نحوه قصاص در جرم اسید پاشی را مشخص کرد و بر اساس آن  برای مجرم پس از بازداشت، قرار بازداشت موقت صادر می‌شود و با هیچ وثیقه‌ای  نمی‌تواند از زندان خارج شود.

 

بیشتر بدانید:نگاهی عمیق تر به جرم اسیدپاشی و همچنین هزینه های درمان آن

 

مجازات جرم اسید پاشی

مطابق با طرح تشدید مجازات مرتکبان جرم اسید پاشی در سال1398مجازات این جرم بسته به میزان صدمه وارده به مجنی علیه دارد،که مجرم به حبس درجه 1 یعنی  30 سال زندان و تا حبس درجه 4 یعنی 5تا10 سال محکوم خواهد شد؛ اگر مجرم به چهره و بدن قربانی صدمه غیر قابل جبران وارد کرده باشد به حبس تعزیری درجه یک محکوم و اگر میزان دیه آسیبی که به قربانی رسیده بیش از نصف دیه کامل باشد، مانند اینکه عضوی بین برود مجرم به حبس تعزیری درجه 2  یعنی 15 تا 25 سال حبس محکوم خواهد شد و  در صورتی که میزان دیه یک سوم تا نصف باشد فرد به حبس درجه 3 یعنی 10 تا 15 سال زندان  و اگر دیه از 1 درصد تا یک سوم دیه انسان کامل باشد به حبس تعزیری درجه 4 محکوم می شود

 

آیا جرم اسید پاشی از جمله جرائم قابل گذشت است؟

مطابق با ماده104قانون مجازات اسلامی جرم اسید پاشی جزو شمول جرائم قابل گذشت نیست و حتی با اعلام رضایت شاکی خصوصی دادگاه می‌تواند بنا به تشخیص خود تنها یک درجه مجازات مجرم را کاهش دهد برای مثال مجازات درجه 1 را به مجازات درجه 2 تغییر دهد.

 

نکته: مرتکبان جرم اسید پاشی مشمول تعلیق، تخفیف، آزادی مشروط و عفو  نیستند.

 

مرجع صالح به رسیدگی جرم اسید پاشی

مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری مرجع صالح به رسیدگی جرم اسید پاشی دادگاه انقلاب 1 می باشد.

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

جرم اسید پاشی یکی از جرائم سنگینی است که علاوه بر جنبه ضرر و زیان فردی و هچنین تاثیر نامطلوب روحی و جسمی آن، در مورادی ممکن است عفت عمومی را جریحه دار نماید.در این خصوص حضور یک وکیل با تجربه و حرفه ای می تواند کمک و تاثر شایانی از خود بر جای گذارد، از آنجایی که اقامه دعوی در هر یک از جرایم حقوقی و کیفری همانند جرائمی که در پارتی های شبانه اتفاق می‌افتد در مراجع قضایی تنها یک بار امکان پذیر است( مگر مواردی که به موجب قانون ازاین قاعده مستثنی هستند) یک وکیل خوب و حرفه ای با توجه به داشتن راهکارها و دانشی که در قانون دارد می تواند شما را در تسریع روند پرونده یاری نماید تا در کمترین زمان و بالاترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جرم اسید پاشی و مجازات آن  و دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

86120774

86122587

 

 

تعداد بازدید صفحه : 589
سئوالات خود را در مورد مجازات جرم اسید پاشی چیست؟ بپرسید :
CAPTCHA
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح