تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
افشای اسرار حرفه ای

افشای اسرار حرفه ای

راز داری و محافظت از اسرار دیگران که به عنوان امانت در اختیار انسان قرار می گیرد یکی از فضائل اخلاقی و یکی از صفاتی است که در آیات و احادیث به آن اشاره های فراوانی شده است.

و قطعا هر کس این امر مهم را زیر پا گذارد و راز دیگری را افشا کند،خود گرفتار افشای راز و سرش خواهد شد.ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با افشای اسرار حرفه ای و مجازات آن به تفسیر به توضیح بپردازیم.

منظور از سر چیست؟

سر در لغت به معنی پنهان کردن مطلبی در دل است و به این معنی که سخن پنهان کسی را در دل نگهداشت؛اما جز در موارد خاص ،وصف مجرمانه ندارد.یکی از مواردی که قانون گذار آن را جرم انگاری نموده و در صورت وقوع آن مرتکب را حسب مورد به مجازات محکوم می کندافشای اسرار حرفه ای است.

 

منظور ازافشای اسرار حرفه ای چیست؟

منظور ازافشای اسرار حرفه‌اي، موارد و موضوعاتی است که اشخاص به مناسبت حرفه و شغل خود به دست آورده و موظف به حفظ آن سر باشد اما آن را در اختیار دیگری قرار می دهد. در کشور ما قانونگذار، افشای اسرار مردم را از سوی افرادی که به مناسبت شغل و حرفه‌شان اسرار مردم را به دست می‌آورند، جرم می‌داند و مرتکب را قابل تعقیب و مجازات می شناسد؛ چرا که در این مشاغل مردم به دلیل نیازشان به این افراد مراجعه می‌کنند و باید به آنها اطمینان داشته باشند و بر مبنای همین اطمینان اسرار خود را بیان کنند تا از راهنمایی‌های آنها برای رفع مشکل خود برخوردار شوند.

 

مجازات جرم افشای اسرار حرفه ای

قانون تعزیرات در رابطه با شخصی که به مناسبت شغل یا حرفه ی خود محرم اسرار مردم می شود و پس از آن اقدام به افشای اسرار حرفه ای می نماید در ماده648 قانون  مجازات اسلامی اصلاحی سال1399چنین اشعار می دارد:

اطباء و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به چهل و پنج روز و دوازده ساعت تا شش ماه حبس و یا به 20000000 تا 60000000 ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

البته متن این ماده تنها نسبت به افرادی است که نوع شغل یا حرفه ی آنها موجب دسترسی آنان به اسرار مردم ،که نوعا داعی بر پنهان کردن آن دارد ،می شود و علاوه بر موارد مذکور در ماده قانون می توان وکلای دادگستری،کارشناسان رسمی،ماموران تشخیص و سایر مراجع مالیاتی ،قضات،سر دفتران اسناد رسمی ،مترجمان رسمی و ماموران انتظامی را در زمره ی این افراد قرار داد.

 

افشای اسرار حرفه ای به واسطه ملزم نمودن قانون

در صورتی که قانون کسی را ملزم به افشای سر کرده باشد آن فرد مشمول این ماده نمی شود.

مثال:قانون طرز جلوگیری از بیماری های آمیزشی و بیماری های واگیر دار و با قانون راجع به نسبت و گزارش اجباری بیماری های سرطانی.

 

نکته: افشا کردن اسرار حرفه ای شامل مطلع کردن حتی یک نفر هم می شود.

نکته1:شخص برای تحقق جرم افشای اسرار حرفه ای شغل خود باید عمل آن عامدا باشد مثلا در خواب،مستی،بیهوشی و یا تحت تاثیر هیپنوتیزم نبایدباشد.

نکته2:این جرم،مطلق است و حتی اگربه  صاحب آن سر ضرری هم وارد نشود باز هم مرتکب جرم شده است و تعقیب و مجازات کیفری در پی دارد.

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

از آن جایی که دعوی کیفری یا حقوقی در رابطه با هر موضوعی معمولا تنها یک بار قابل طرح است مگر مواردی که از این قاعده مستثنی هستند لذا با کسب اطلاعات کافی و مشاوره با یک وکیل خوب و حرفه ای شما می توانید از اتلاف وقت در دادگاه ها جلوگیری و در کمترین زمان و بالا ترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید.
 
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جرم افشای اسرار حرفه ای  و دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:
 

86122587

86120774  

 

تعداد بازدید صفحه : 569
سئوالات خود را در مورد افشای اسرار حرفه ای بپرسید :
CAPTCHA
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح