تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت

صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت

دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت مستقیما زیر نظر رهبر ایران فعالیت کرده و روند دادرسی در آن نیز با قوه قضائیه و سایر دادگاه های ایران متفاوت است.

صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت بر حسب شخصیت مرتکب

این دادگاه و دادسراها به منظور رسیدگی به جرائم روحانیان و یا به تعبیری ،روحانی نمایان تشکیل شده است،و از نظر صلاحیت،صلاحیت دادگاه روحانیت یک نوع صلاحیت شخصی و مبتنی بر شخصیت خاص مرتکب است.

از نظر شخصیت مرتکب که در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت قرار می گیرد به سه دسته کلی تقسیم می شود:

1_شخصی که ملبس به لباس روحانیت باشد.

2_کسی که در حوزه مشغول به تحصیل باشد.

3_شخصی که با وجود اشتغال به کاری غیر از تحصیل در حوزه بدون بر تن کردن لباس روحانیت،عرفا روحانی محسوب می شود.

 

صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت بر حسب جرم مرتکب

و از نظر عمل شخص مرتکب به شرح ذیل است:

1_کلیه ی جرائم روحانیان

2_کلیه ی اعمال خلاف شان روحانیان(حتی اگر در قوانین موضوعه جرم تلقی نشده باشد)

3_کلیه ی اختلافات محلی مخل به امنیت عمومی در صورتی  که طرف اختلاف روحانی باشد.

4_کلیه ی اموری که از سوی مقم رهبری به آن ارجاع می شود.

نکته:در گزینه ی آخر این فرض دیگر محدود به رسیدگی به امور مربوط به روحانیان نیز نگردیده و عموم این عبارت شامل افرداد غیر روحانی نیز می شود.

 

صلاحیت رسیدگی به جرم معاون و شریک روحانی 

حال اگر در ارتکاب جرم شخصی که صلاحیت رسیدگی به آن توسط دادگاه ویژه روحانیت است آن شخص شریک یا معاون هم داشته باشد صلاحیت رسیدگی به جرم آن هم با دادگاه ویژه روحانیت است.

 

بیشتر بدانید:مجازات جرم توهین به مقام بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری

 

ساختار تشکیل دادگاه ویژه روحانیت

از لحاظ سازمان و تشکیلات قضائی،شعب دادگاه های ویژه روحانیت در شهر های محدود مشخصی تاسیس گردیده و تابع اصل وحدت قاضی است.

 

نحوه شکایت در دادگاه ویژه روحانیت

شکایات ابتدا در دادسرای استان مربوط در نزد دادستان همان استان طرح می‌شود. سپس با دستور دادستان به یکی از شعبات دادیاری ارجاع می‌شود؛ و مجدداً برای صدور کیفرخواست به نزد دادستان ارجاع می‌شود. پس از صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه بدوی ارجاع می‌شود که در همان دادسرا قرار دارد. پس از صدور رای بدوی، در صورت اعتراض یکی از طرفین، به دادگاه تجدیدنظر ویژه روحانیت ارجاع می‌شود که فقط در تهران وجود دارد. رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است و فقط مشتکی عنه روحانی می‌تواند درخواست اعاده دادرسی نماید. تمام مراحل محرمانه انجام می‌گیرد و تمام ابلاغ‌ها و آرای صادره به صورت حضوری ابلاغ می‌شود. شاکی حق دریافت هیچ‌کدام از اوراق و اسناد پرونده و حتی آرای صادره را ندارد. معمولاً آرای محاکم بدوی قاطع و شدید است ولی در دادگاه تجدیدنظر تقلیل و تقلیل می‌یابد یا مجازات‌ها تعلیق می‌شوند. در طول روند رسیدگی معمولاً سعی بر ایجاد مصالحه و توافق طرفین می‌شود تا شخص روحانی محکومیت کیفری پیدا نکند. سیر روند رسیدگی به دلیل حجم کم پرونده‌ها معمولاً در کمتر از یکسال و سریعتر از محاکم عمومی است.

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

دادگاه ویژه روحانیت مستقیماً زیر نظر رهبر ایران فعالیت کرده و روند دادرسی در آن نیز با قوه قضائیه و سایر دادگاه‌های ایران متفاوت است. از آن جایی که دعوی کیفری یا حقوقی در رابطه با هر موضوعی معمولا تنها یک بار قابل طرح است مگر مواردی که از این قاعده مستثنی هستند لذا با کسب اطلاعات کافی و مشاوره با یک وکیل خوب و حرفه ای شما می توانید از اتلاف وقت در دادگاه ها جلوگیری و در کمترین زمان و بالا ترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با صلاحیت دادگاه های ویژه روحانیت و دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

86122587

86120774

تعداد بازدید صفحه : 563
سئوالات خود را در مورد صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت بپرسید :
CAPTCHA
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح