تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
مجازات مصرف مشروبات الکلی

مجازات مصرف مشروبات الکلی

مشروبات الکلی که از زمان پیامبرو ظهور دین مبین اسلام حرام اعلام شده است نه تنها باعث به خطر انداختن سلامتی جسمی و روحی خود شخص مصرف کننده می شود بلکه باعث به خطر افتادن افراد جامعه و هم موجب خشم و غضب الهی است.

منظور از شرب خمر چیست؟

شرب در اصطلاح به معنی نوشیدن و خمر به معنی هر نوع ماده ی مست کننده است که شرب خمر معادل هر نوع مایه مست کننده است که فرد با مصرف آن هوشیاری خود را از دست می دهد و باعث می شود فرد قدرت تصمیم گیری و رفتار عاقلانه را نداشته باشد.

منظور از مصرف مشروبات الکلی صرفا نوشیدن آن نیست بلکه تزریق کردن و تدخین هم شامل می شود.

 

مجازات جرم مصرف مشروبات الکلی

قانون گذاردر مجازات مجرمانی که اقدام به چنین جرمی می کنند تفاوت هایی قاعل شده است:

مجازات کسی که برای بار اول اقدام به مصرف مشروبات الکلی می کند 80ضربه شلاق حدی است اما مطابق ماده ی 136قانون مجازات اسلامی ،اگر کسی سه بار مرتکب شرب خمر شود و هر سه بار به مجازات شلاق محکوم شود و مجازات در مورد او اجرا شود برای بار چهارم مجازات او اعدام است.

پرسش: مجازات جرم مصرف مشروبات الکلی از جمله جرائم حدی است یا تعزیری؟

پاسخ: این جرم از جرایم حدی است و از آنجایی که تخفیف تنها برای تعزیرات پیش بینی شده است این مجازات تخفیف ندارد.

 

حد چیست؟

حدی نوعی از مجازات است که در قانون مجازات اسلامی نوع و میزان و کیفیت آن مشخص شده است و هیچ قاضی یا مراجع قضایی نمی تواند در آن تغییر ایجاد کند و آن را کم یا زیاد کند.جرائم حدی شمال جرائمی همچون زنا،قوادی،لواط،مساحقه و...

 

نکته:اگر کسی سهوا بدون علم و اطلاع اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی کند رافع مسئولیت است و مجازات نخواهد شد.

 

مجازات غیر مسلمانی که اقدام به مصرف مشروب الکلی کند

مصرف مشروب الکلی از نظر قانون تنها برای مسلمانان جرم است و اگر غیر مسلمانی اقدام به مصرف مشروب الکلی کند کند،مجازاتی برای او تعیین نشده است اما در دوجا او هم شامل مجازات خواهد شد:

1-اگر در اماکن عمومی به طور علنی اقدام به مصرف مشروب کند که به مجازات 80ضربه شلاق حدی و به حبس از دوماه تا شش ماه محکوم می شود.

2-اگر در حالت مستی در اماکن عمومی حاضر شود که به مجازات 80ضربه شلاق حدی و به حبس از ده روز تا دوماه یا تا 74ضربه شلاق محکوم می شود.

 

بیشتر بدانید:مجازات جرم قمار بازی

 

مجازات کسی که اقدام به ساخت مشروبات الکلی می کند

اگر کسی اقدام به ساخت مشروبات الکلی کند به مجازات شش ماه تا یک سال حبس و تا74ضربه شلاق تعزیری و پرداخت جزای نقدی به میزان5برابر ارزش تجاری مشروبات محکوم می شود و این مجازات به هیچ عنوان قابل تعلیق نیست.

 

مجازات کسی که مشروبات الکلی را حمل یا نگهداری کند

مجازات کسی که مشروبات الکلی را حمل یا نگهداری کند شش ماه تا یک سال حبس و تا 74ضربه شلاق تعزیری و پرداخت جزای نقدی به میزان5برابر ارزش تجاری مشروبات است.

و در تبصره ی ماده ی 702و703قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی مشروبات الکلی که با دستگاه حمل می کند بیش از 20لیتر باشد و با اطلاع آن مالک باشد دستگاه به نفع دولت ضبط می شود و در غیر این صورت به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه محکوم خواهد شد.

مجازات کسی که اقدام به قاچاق مشروبات الکلی می کند

و مورد آخر اینکه اگر کسی اقدام به قاچاق مشروبات الکلی کند به مجازات شش ماه تا پنج سال حبس و تا 74ضربه شلاق تعزیری و پرداخت جزای نقدی به میزان 10برابر ارزش تجاری مشروبات محکوم می شود و بر خلاف تصور عام مردم که فکر می کنند رسیدگی به این پرونده در صلاحیت دادگاه انقلاب است،صلاحیت رسیدگی به آن در اختیار دادگاه کیفری دو است.

 

مرجع صالح به رسیدگی جرم شرب خمر

مرجع رسیدگی به جرم شرب خمر دادگاه های عموم کشور از قبیل دادگاه کیفری 1 و 2 می باشد.

 

بیشتر بدانید:صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری1

 

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

جرم مصرف مشروبات الکلی  از جمله جرایم حدی است. جرایم حدی به جرایمی گفته می‌شود که کمیت و کیفیت مجازات آن در شرع مقدس تعیین شده است. اثبات اجبار و اکراه در قانون  بسیار پیچیده است و برای هر کدام از این موارد نیاز به ادله محکمه پسند است. یک وکیل خوب و حرفه ای می تواند با استفاده از راهکارهای موثر ما را در روند دادرسی پرونده یاری نماید تا در کمترین زمان و بالاترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابیم

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجازات جرم مصرف مشروبات الکلی و دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرماید:

86122587

86120774

 

تعداد بازدید صفحه : 768
سئوالات خود را در مورد مجازات مصرف مشروبات الکلی بپرسید :
CAPTCHA
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح