تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
مراجع رسیدگی دادگاه کیفری2

مراجع رسیدگی دادگاه کیفری2

مراجع عمومی مراجعی هستند که اصولا صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارند مگر جرائمی که استثناعن در صلاحیت دادگاه دیگری قرار گرفته است.

دادگاه کیفری دو صلاحیت عام رسیدگی به تمامی جرائم را داراست بجز در مواردی که قانون،صلاحیت رسیدگی را در اختیار مرجع دیگری قرار داده باشد.

ساختار دادگاه کیفری دو

دادگاه کیفری دو اصولا با یک رئیس یا دادرس علی البدل که از قضات هستند در حوزه ی قضایی شهرستان تشکیل می گردد؛البته مطابق با ماده300 قانون آیین دادرسی کیفری در تمامی جلسات دادگاه کیفری دو دادستان یا نماینده او می‌تواند حضور یابد تا از کیفرخواست دفاع کند.

 

حوزه تشکیل دادگاه کیفری دو

دادگاه کیفری دو در حوزه قضایی شهرستان تشکیل می گردد.در نقاطی که به دلیل کمی جمعیت ،هنوز به شهرستان تبدیل نشده است و معمولا به آن بخش می گویند در صورت ضرورت با تشخیص رئیس قوه قضائیه ،دادگاه عمومی بخش تشکیل می شود و به جرائم در حوزه ی صلاحیت دادگاه کیفری دو رسیدگی می کند.

در شرایطی هم که عده ای از هم میهنان عزیزمان در نقاطی از کشور به صورت عشایری یا شهرک های صنعتی زندگی می کنند به دلیل کمی جمعیت و در نتیجه زیاد نبودن پرونده ها ،دادگاه مستقلی برای آنها تشکیل نشده و دعاوی و جرائم ارتکابی آنها معمولا در دادگاه هایی رسیدگی می شود که محل استقرار آنها از این مناطق دور است؛همچنین به تشخیص رئیس قوه قضائیه در شهرستان های جدید که به لحاظ کم بودن دعاوی حقوقی و کیفری آنها،ضرورتی به تشکیل دادگستری نباشد،دادگاه عمومی بخش تشکیل می شود.

 

نحوه رسیدگی دادگاه کیفری2

نحوه ی رسیدگی دادگاه کیفری دو به این صورت است که بعد از اتمام دادسرا ،بازپرس در صورت موافقت مطروحه رسیدگی و برای جرم رخ داده،مجازات قانونی صادر کند.البته در صورتی که جرم از جرایمی باشد که مستقیما در دادگاه مطرح می شود،تاریخ رسیدگی به شاکی و متهم ابلاغ می شود وبه پرونده رسیدگی می شود.

 

بیشتر بدانید:صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک

 

تفاوت دادگاه کیفری یک با دادگاه کیفری دو

تفاوت اصلی دادگاه کیفری یک با دادگاه کیفری دو در جرائمی که به آنها رسیدگی می کنند. در دادگاه کیفری یک به جرائمی سنگین تر با مجازات های مشخص کع از حساسیت بالاتری برخوردار است و در دادگاه کیفری دو به جرائمی که از حساسیت به پایین تری نسبت به جرائم دیگر برخوردار است رسیدگی می‌شود و به دلیل همین تفاوت مهم است که در دادگاه کیفری دو ،جلسه با یک قاضی و در دادگاه کیفری یک با چند قاضی به دلیل دقت در رای  تشکیل می شود.

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

دادگاه کیفری دو یکی از مراجع عمومی است زیرا صلاحیت عام رسیدگی به تمامی جرائم را داراست بجز در مواردی که قانون،صلاحیت رسیدگی را در اختیار مرجع دیگری قرار داده باشد. از آن جایی که دعوی کیفری یا حقوقی در رابطه با هر موضوعی معمولا تنها یک بار قابل طرح است مگر مواردی که از این قاعده مستثنی هستند لذا با کسب اطلاعات کافی و مشاوره با یک وکیل خوب و حرفه ای شما می توانید از اتلاف وقت در دادگاه ها جلوگیری و در کمترین زمان و بالا ترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با دادگاه کیفری دو و صلاحیت آن با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید تا با ارائه خدمات مشاوره پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

86120774

86122587

 

تعداد بازدید صفحه : 572
سئوالات خود را در مورد مراجع رسیدگی دادگاه کیفری2 بپرسید :
CAPTCHA
محمد در تاریخ سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ :
عالی بود ممنون
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح