تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
مجازات جرم جعل

جرم جعل چیست

جعل یکی از مسائل مهم حقوق کیفری است علاوه بر جنبه‌های ضرری آن به لحاظ اینکه جزء جرائم بر ضد آسایش عمومی است، آشنایی به چگونگی و علم و اطلاع از مشخصات آن برای تمامی افراد جامعه لازم و مفید می باشد.

جعل به چه معناست؟

جعل در لغت به معنای برگرداندن تقلب کردن است، اگر بخواهیم جرم جعل را خیلی ساده بیان کنیم ؛می‌توانیم بگوییم جرم‌ جعل یعنی ساختن یا تغییر دادن نوشته، سند، مهر، امضا و...که به نیت ضرر به دیگری، شبیه نمونه اصلی درست می شود.

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی جعل و تزویر را ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر و امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم و تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب تعریف کرده است.

 

پرسش: آیا جرم جعل از جمله جرائم قابل گذشت است یا غیر قابل گذشت؟

پاسخ: جرم جعل از جمله جرایم غیر قابل گذشت است و مجازات آن در مسائل مختلف متفاوت است.

 

مجازات جرم جعل امضاء

 اگر کسی امضای مقام معظم رهبری و روسای سه قوه را به اعتبار مقام آنها جعل کند یا از این امضا استفاده کند، به سه تا پانزده سال حبس محکوم می شود.

اگر شخص امضا شخصی امضای معاون اول رئیس‌جمهور یا وزرا، اعضای شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان، قضات که یکی از روسا یا کارمندان و مسئولین دولتی و... را جعل کند به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود.

 

مجازات جرم جعل سند

اگر کسی اسناد و نوشته های غیر رسمی را جعل کند یا با علم به جعل، از آنها استفاده کند؛ علاوه بر اینکه باید خسارت وارد شده را جبران کند، به حبس از سه ماه تا یک سال و پرداخت جزای نقدی از 25000000تا 100000000 ریال محکوم می‌شود.

اگر هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی، نوشته‌ها و اوراق دولتی را جعل کنند، علاوه بر مجازات اداری و جبران خسارت وارده، به حبس از یک تا پنج سال یا پرداخت جزای نقدی 50000000تا 250000000 ریال محکوم می‌شوند.

 

مجازات جرم جعل عنوان

جعل عنوان زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی برای فریب دادن افراد خود را در جایگاه افراد مهم معرفی می کند تا از این راه بتواند اعتماد افراد زود باور را به دست بیاورد و اموال آنها را تصاحب کند. مجازات جرم جعل عنوان در قانون، شش ماه تا دو سال حبس و یا جزای نقدی از25000000تا100000000ریال محکوم می شود. و اگر شخصی برای معرفی خود سندی را جعل کرده باشد مجازات جرم جعل سند نیز اضافه می‌شود.

 

بیشتر بدانید:مجازات جرم اختلاس

 

مجازات جرم جعل مدارک تحصیلی

 اگر کسی مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را جعل کند یا با علم جعلی بودن از آنها استفاده کند؛ علاوه بر جبران خسارت وارد کرده است، به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

 

نکته: همچنین اگر فرد مجرم یکی از کارکنان وزارتخانه یاد دانشگاه یا موسسات آموزش عالی باشد، مطابق با مجازات جرم جعل سند با وی برخورد می‌شود و حداکثر مجازات را برای او در نظر می‌گیرند.

 

کاهش مجازات جرم جعل با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

لازم به ذکر است با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ مجازات جرم و جعل اسناد غیررسمی تقلیل یافته است.

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

جرم جعل یکی از جرائم سنگین در قانون مجازات اسلامی است که امروزه بسیار اتفاق می افتد و از آنجایی که دعوی حقوقی یا کیفری نسبت به هر موضوعی معمولا یک بار قابل طرح است مگر موارد یا موضوعاتی که از این قاعده مستثنی هستند لذا با کسب اطلاعات کافی و مشاوره  حقوقی با یک وکیل مجرب و حرفه ای شما می توانید در کمترین زمان ممکن و بالاترین سرعت به نتیجه مطلوب برسید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجازات جرم جعل و تزویر و دریافت مشاوره حقوقی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

86120774

86122587

 

تعداد بازدید صفحه : 1472
سئوالات خود را در مورد مجازات جرم جعل بپرسید :
CAPTCHA
سینا راحمی در تاریخ شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ :
👍👍👍
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح