تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
تفاوت نفقه، اجرت المثل،نحله

نفقه، اجرا المثل، نحله از حقوق مالی زوجه است که بر عهده زوج می باشد که هر یک شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد که همین امر موجب تفاوت های در زمان تنظیم دادخواست می گردد.

نفقه:

طبق ماده 1107 قانون مدنی نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

شرایطی که زن را مستحق دریافت نفقه می کند درخواست مستقیم زوجه و ادای وظایف شرعی و قانونی ( تمکین عام و خاص) نسبت به همسر خود می باشد.

چنانچه بودن زوجه با همسر خود در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی، مالی یا شرافتی باشد تا زمانی که زوجه در بازگشتن به منزل معذور باشد نفقه به عهده زوج می باشد و در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه زوجه می تواند به محکمه رجوع کند و محکمه میزان نفقه را مشخص و زوج را ملزم به پرداخت نفقه خواهد کرد.

نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر می باشد. در زمان فسخ نکاح یا طلاق بائن یا درحال نشوز زوجه مستحق نفقه نیست مگر از زوج باردار باشد که تا زمان وضع حمل حق نفقه دارد.

اجرت المثل:

به مجموعه کارهایی که شرعاً به عهده زوجه نبوده.

عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد البته ویژه کار مشروع و مباح .

به دستور زوج بوده که اثبات دستور مرد به انجام و قصد عدم تبرع به عخده زوجه می باشد.

زوجه قصد تبرع نداشته باشد اعمالی که به قصد تبرع صورت گرفته مشمول اجرت نیست حتی اگر به دستور زوج باشد.

درزمان طلاق و در صورت اثبات در محکمه، دادگاه اجرت المثل کارهای صورت گرفته را محاسبه و به پرداخت آن از جانب زوج حکم می دهد.

نحله:

چنانچه درخواست طلاق از طرف زوج باشد، کارهای انجام شده به عهده زوجه نباشد و زوجه مستحق اجرت المثل قلمداد نگردد و همچنین طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوء اخلاق وی نباشد دادگاه با توجه به میزان تحصیلات، شان خانوادگی، مدت زندگی با همسر، وضعیت اقتصادی زوج و ...... مبلغی را تعیین و زوج را ملزم به پرداخت می نماید. بر اساس رای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور تعیین مزمان اجرت المثل و نحله مغایر با قانون است.

بیشتربدانید:انواع مهریه

شما میتوانیدجهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره های 86122587-021، 86120774-021، 09124464865 تماس حاصل فرمایید.

 

تعداد بازدید صفحه : 753
سئوالات خود را در مورد تفاوت نفقه، اجرت المثل،نحله بپرسید :
CAPTCHA
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح