تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

پس از وقوع جرم ممکن است خساراتی از طرف بزهکار به بزه دیده وارد آید که قانون گذار شرایطی را بوجود آورده که بزه دیده بتواند آن ضرر و زیان را از بزهکار مطالبه نماید.ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم به تفسیر به توضیح بپردازیم.

منظور از مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم چیست؟

مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم  به این معنا است که جرمی به وقوع پیوسته و مجنی‌علیه (کسی که جرم علیه واقع شده) متحمل خسارتی شده است و مرتکب باید آن خسارات را به مجنی علیه پرداخت نماید.ماده14 قانون آیین دادرسی کیفری در این خصوص چنین اشعار می دارد:

شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی و منافع ممکن‌الحصول ناشی از جرم را مطالبه کند.

تبصره ۱- زیان معنوی عبارت از صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی، خانوادگی یا اجتماعی است. دادگاه می‌تواند علاوه بر صدور حکم به جبران خسارت مالی، به رفع زیان از طرق دیگر از قبیل الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و امثال آن حکم نماید.

تبصره ۲- منافع ممکن‌الحصول تنها به مواردی اختصاص دارد که صدق اتلاف نماید. همچنین مقررات مرتبط به منافع ممکن‌الحصول و نیز پرداخت خسارت معنوی شامل جرایم موجب تعزیرات منصوص شرعی و دیه نمی شود.

و همچنین ماده15 همین قانون صراحتا عموان داشته پس از آنکه متهم تحت تعقیب قرار گرفت، زیان دیده از جرم می‌تواند تصویر یا رونوشت مصدق تمام ادله و مدارک خود را جهت پیوست به پرونده به مرجع تعقیب تسلیم کند و تا قبل‏ از اعلام‏ ختم‏ دادرسی، دادخواست ضرر و زیان خود را تسلیم دادگاه کند. مطالبه ضرر و زیان و رسیدگی به آن، مستلزم رعایت تشریفات آیین‌دادرسی مدنی است.

 

انواع ضرر و زیان وارده به مجنی علیه

انواع ضرر و زیان ناشی از جرم به سه دسته ذیل تقسیم می شود:

1_زیان های مادی:عبارت است از خساراتی که به جان و مال و... وارد می آید.

2_زیان های معنوی:ضرری که به حیثیت و آبرو و روح و...شخص وارد می شود.

3_عدم النفع: خسارت عدم‌النفع زمانی به وقوع می‌پیوندد که مجنی‌علیه می‌تواند از طریق مشروع درآمدی به دست آورد؛ اما ارتکاب جرم از سوی مجرم باعث می‌شود تا او درآمد یا نفع مزبور را از دست بدهد و از این طریق، متحمل خسارتی شود.

 

نحوه طرح دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم توسط بهترین وکیل کیفری تهران

دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم از سوی مدعی خصوصی  یا توسط وکیل خویش ممکن است در دادگاه کیفری یا دادگاه حقوقی مطرح شود. در صورتی که زیان‌دیده قصد داشته باشد موضوع را در دادگاه کیفری بررسی کند، پس از آنکه متهم تحت تعقیب قرار گرفت، زیان‌دیده می‌تواند تا قبل از اعلام ختم دادرسی، دادخواست ضرر و زیان خود را تسلیم دادگاه کیفری کند. مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم  و رسیدگی به آن، مستلزم رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی است. دادگاه مکلف است ضمن صدور رأی کیفری، در خصوص ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز طبق ادله و مدارک موجود، رأی مقتضی صادر کند، مگر آنکه رسیدگی به ضرر و زیان ناشی از جرم  مستلزم تحقیقات بیشتر باشد که در این صورت، دادگاه رأی کیفری را صادر و پس از آن به دعوای ضرر و زیان رسیدگی می کند.

 

اما در صورتی که دعوای ضرر و زیان ابتدا در دادگاه حقوقی اقامه شود، دعوای مذکور قابل طرح در دادگاه کیفری نیست، مگر آنکه مدعی خصوصی پس از اقامه دعوی در دادگاه حقوقی، متوجه شود که موضوع دارای جنبه کیفری نیز بوده است که در این صورت می‌تواند با استرداد دعوی، به دادگاه کیفری مراجعه کند. اما اگر دعوای ضرر و زیان ابتدا در دادگاه کیفری مطرح و صدور حکم کیفری به جهتی از جهات قانونی، با تاخیر مواجه شود، مدعی خصوصی می‌تواند با استرداد دعوی، برای مطالبه ضرر و زیان به دادگاه حقوقی مراجعه کند.

 

بیشتر بدانید:صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری دو

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

از آنجایی که اقامه دعوی در هر یک از جرایم حقوقی و کیفری همانند جرائمی که در پارتی های شبانه اتفاق می‌افتد در مراجع قضایی تنها یک بار امکان پذیر است( مگر مواردی که به موجب قانون ازاین قاعده مستثنی هستند) یک وکیل خوب و حرفه ای با توجه به داشتن راهکارها و دانشی که در قانون دارد می تواند شما را در تسریع روند پرونده یاری نماید تا در کمترین زمان و بالاترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید.

و توصیه می شود جهت جلوگیری از اتلاف وقت و اخذ نتیجه مطلوب برای گرفتن ضرر و زیان ناشی از جرم با بهترین وکیل کیفری تهران تماس حاصل نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دعوای مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم و دریافت مشاوره حقوقی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

86120774

86122587

 

تعداد بازدید صفحه : 1166
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح