تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
بیع شرط چیست | تعریف + آثار بیع شرط
بیعی که در آن شرط شود که اگر فروشنده تا مدت معینی ثمن دریافتی را به خریدار مسترد نماید حق فسخ معامله را داشته باشد، را بیع شرط گویند، مقررات بیع شرطی طی مواد ۴۵٨ ‏الی ۴۶۳ قانون مدنی تبیین گردیده است.
بیع شرط چیست

بیع شرط چیست؟

بیع شرط یکی از معاملات با حق استرداد است که سابقه طولانی در حقوق ایران دارد.مشتری در برابر وجهی که به بایع(فروشنده) می دهد ملکی را علی الظاهر خریداری می نماید ولی ملک در تصرف بایع باقی می ماند که بابت ربح تحت عنوان اجاره ماهیانه مبلغی پرداخت می نماید.

شرایط بیع شرط چیست؟

شرایط بیع شرط همان شرایط اساسی معاملات است که در ماده ی 190 ق.م. آمده است اما شرطی که در ضمن چنین بیعی قرار می گیرد در صورتی صحیح خواهد بود که خود دو شرط را داشته باشد؛
همزمانی شرط و عقد: ایجاد شرط باید همزمان با انعقاد عقد بیع باشد.در صورتی که زمان ایجاد شرط با زمان انعقاد بیع متفاوت باشد؛بیع شرطی ایجاد نمی گردد.
مدت معین: برای ایجاد شرط به صورت صحیح بایستی برای شرط مدت معینی قرار داد در غیر این صورت شرط صحیح نیست زیرا در صورت مجهول بودن مدت شرط، انتقال مالکیت نیز مجهول می ماند و معلوم نیست که بیع در چه زمانی قطعیت می یابد.
بیشتر بدانید : وکیل دعاوی تجاری

خیار فسخ در بیع شرط

بایع با رد ثمن و در مدت معین حق خیارفسخ دارد.هر گاه بایع در مدت معین ثمن را پرداخت نکند مبیع ملک طلق مشتری خواهد شد.اشکالاتی که بر اینگونه معاملات وارد می شود یکی آن است که قصد طرفین بیع نبوده بلکه رهن است چون یک طرف قصد دادن وام و گرفتن وثیقه و دیگری قصد گرفتن وام و دادن وثیقه را دارد.البته قصد واقعی مشتری تملک مبیع به ثمن بخس است.بنابراین اراده حقیقی بیع نیست ولی اراده انشائی بیع است.به همین جهت در حقوق ثبت بیع شرط را رهن ثبتی نامیده اند و به همین لحاظ نقل و انتقال مالکانه ای از نظر قانون ثبت واقع نشده است.بنابراین بایع فقط حق درخواست ثبت را به نام خود دارد.ولی حق مشتری(وام دهنده) در اظهار نامه قید خواهد شد.

بیشتر بدانید : انواع عقود و خیارات

بیع با شرط وکالت چیست؟

بیع با شرط وکالت نوع دیگر از بیع شرط است.بیع با شرط وکالت بیع قطعی است ولی بایع وکالت دارد پس از پرداخت ثمن، مبیع را دوباره به نام خود انتقال دهد.باز همان مشکلات بیع شرط را دارد.یعنی قصد طرفین بیع نیست بلکه وثیقه و رهن است.در قانون مدنی بیع با شرط وکالت ناقل مالکیت است ولی در قانون ثبت تنها یک رهن است.بنابراین فقط بایع حق درخواست ثبت را دارد.قانون ثبت به اراده حقیقی متعاملین توجه دارد و کلیه معاملات با حق استرداد را نوعی وثیقه می داند و آنها را سبب مملک تلقی نمی کند.بنابراین پس از اینکه مدت فسخ برای بایع تمام شد باید اجراییه صادر شود اگر ظرف 8 ماه(غیر منقول) و  6ماه(منقول) وام پرداخت نشود مبیع یا مال مرهونه به مزایده گذاشته می شود و اگر فروش رفت ثمن به مشتری پرداخت می گردد و اگر فروش نرفت مبیع به مشتری انتقال می یابد.(طبق ماده 34 قانون ثبت).

سئوال و مشاوره درباره بیع شرط

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیع شرط و دریافت مشاوره حقوقی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
02186120774   02186122587
تعداد بازدید صفحه : 1441
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح