تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
مجازات جرم زورگیری و اخاذی چیست؟

مجازات جرم زورگیری و اخاذی

در جامعه ای آرمانی سردمداران یک کشور در حال سعی و تلاش برای ایجاد صلح و امنیت تمام شهروندان عضو آن جامعه هستند.یکی از پدیده هایی که ممکن است نام آن زیاد به گوشمان خورده باشد جرم زورگیری و اخاذی است.

زورگیری چیست؟

معمولا در مناطقی که از نظر فرهنگی و اجتماعی در طبقه پایین تری قرار دارند، جرم زورگیری بیشتر صورت گرفته و باعث از بین رفتن امنیت و ارامش شهروندان می شود.پدیده ی زورگیری به معنی گرفتن و به غارت بردن اموال دیگران با توسل به زور و اجبار است .

 

شرایط تحقق جرم زورگیری

برای ایجاد تحقق جرم زورگیری دارای شرایطی از قبیل ذیل است:

1_ایجاد فشار از سمت زورگیری همراه با خشونت

2_شخص باید بدون رضایت و تحت فشار آن اموال را تسلیم کند.

3_شخص زورگیر بجز دریافت مال یا پول از شخص ممکن است آن را مجبور به انجام کاری بدون رضایت درونی و با توسل به زور وادار کند.

 

تفاوت جرم زورگیری و سرقت چیست؟

سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است،تفاوت جرم زورگیری با سرقت در این است که در سرقت خود سارق بدون اجبار اقدام به برداشت پول می کند اما در زورگیری خود شخص به اجبار و بدون رضایت درونی آن اموال را به زورگیر تسلیم می کند.

 

تفاوت جرم اخاذی و زورگیری چیست؟

حال ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که تفاوت اخاذی با زورگیری در چیست در این باره باید گفت اخاذی گرفتن پول یا مال یا انجام خدماتی با اجبار شخص بدون رضایت درونی همراه با تهدید است اما اگر این تهدیدها با خشونت صورت پذیرد ، اصطلاح زورگیری به آن اطلاق می شود.

 

مجازات جرم زورگیری چیست؟

در قانون به طور صریح مجازاتی برای جرم زورگیری بیان نشده است اما می توان از ماده قانون های دیگری برای مجازات این جرم بهره گرفت ماده668 و669 قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال1399 بحره گرفت:

ماده668:هرکس با جبر و قهر یا با اِکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و ‌نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می‌باشد را از و‌ی بگیرد به حبس از چهل و پنج روز تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

ماده669:هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (74) ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:مجازات جرم تهدید اشخاص

 

مجازات جرم زورگیری با اسلحه چیست؟

لازم است بدانید اگر زورگیری همراه با سلاح سرد و یا گرم باشد ماده617در این رابطه چنین بیان دارد:

هرکس به وسیله ی چاقو یا هرنوع اسلحه ی دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند یا آن را وسیله ی مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود ،در صورتی که از مصادیق محاربه نباشد،به حبس از 6ماه تا دوسال و تا 74ضربه شلاق محکوم خواهد کرد.

ممکن است شخص زورگیر برای رسیدن به مقاصد خود از اسلحه اعم از سرد و گرم استفاده کند،در اینجاست جرمی که به وقوع می پیوندد تحت عنوان محاربه قرار می گیرد و مجازات آن اعدام است.

نکته:حتی اگر از آن اسلحه استفاده نکند شخص زورگیر باز هم مجازات آن اعدام است.

 

راه های اثبات جرم زورگیری چیست؟

1_اقرار متهم

2_شهادت دو شاهد

3_موارد کمک کننده مانند: فیلم دوربین مداربسته در منطقه ای که اخاذی و زورگیری  در آنجا صورت گرفته، فیلم های ضبط شده سایر افراد حاضر در صحنه، پیامک های ارسالی شخص متهم، اظهارات مطلعین و گزارش ماموران می تواند به عنوان امارات و قرائنی که موجب علم قاضی می گردد به اثبات این جرم کمک کند.

 

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

در دنیای امروزه کمتر کسی پیدا می شود که درگیر پرونده های حقوقی و کیفری نشده و با جرم و مجازات های آن سر و کار نداشته باشد. انتخاب بهترین وکیل امروزه یکی از مشکلات عدیده مردم است. اولین قدم در هر پرونده قضایی پیدا کردن یک وکیل خوب و حرفه ای است تا بتواند ما را در روند دادرسی پرونده در کمترین زمان با بالاترین سرعت ممکن یاری نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جرم زورگیری و اخاذی ودریافت مشاوره حقوقی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

86120774

86122587

 

 

تعداد بازدید صفحه : 1809
سئوالات خود را در مورد مجازات جرم زورگیری و اخاذی چیست؟ بپرسید :
CAPTCHA
ابراهیمی در تاریخ سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ :
👍👍👍
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح