تماس مستقیم با وکیل
09124464865
تماس با وکیل : 09124464865
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
عبــاس آباد ، خیــابــان علـی اکـبــری
کــوچه فــرهاد ، پلاک 24 ، واحــد 7
باردار بودن زن محکوم به قصاص

باردار بودن زن محکوم به قصاص

فرزند یکی از بزرگ ترین و زیباترین نعت های خداوند است که به آدمی عطا کرده و با پا به عرصه گذاشتن این فرشتگان الهی،زندگی انسان رو به سمت روشنی خواهد رفت.ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با باردار بودن زن محکوم به قصاص و وضعیت آن به تفسیر به توضیح بپردازیم.

قصاص چیست؟

قصاص از ریشه کلمه " قص " به معنای پیگیری کردن چیزی است،یکی از انواع مجازات براساس قانون مجازات اسلامی قصاص می باشد که به دو دسته کلی قصاص نفس و قصاص عضو تقسیم بندی می شود . این مجازات صرفا مختص جنایات عمدی بوده و از شرایط اجرای آن تساوی در دین قاتل و مقتول ، سلامت عقل و مهدورالدم نبودن مقتول می باشد.

 

بیشتر بدانید:انواع مجازات ها

 

شرایط باردار بودن زن محکوم به قصاص

موضوع قابل بحث این است اگر زنی باردار باشد و مرتکب جرمی شود و حکم به قصاص آن زن صادر شود چه تکلیفی دارد؟

در خصوص باردار بودن زن محکوم به قصاص و جواب به این پرسش باید گفت هرگاه زنی که محکوم به قصاص است حامله باشد،اعم از اینکه پس از ارتکاب جنایت یا قبل از ان باردار شده،از این رو عمل او مشروع یا ناشی از زنا باشد،اجرای قصاص علیه وی معوق می شود.حتی به صرف ادعای زن به بارداری نیز،بنا به نظر مشهور فقها،باید اجرای قصاص را تعیین وضعیت وی،با تاخیر انداخت،و پس از وضع حمل تا زمانی که حیات طفل به مادر وابسته است،نمی توان قصاص را اجرا کرد.حتی اگر آن مادر را کسی بکشد به جهت آنکه ممکن است آن فرزند بی غذا بماند و بمیرد آن قتل را عمدی و قاتل را محکوم به قصاص دانست.

ماده ی 437قانون مجازات اسلامی بیان می دارد:

زن حامله ای که محکوم به قصاص نفس است نباید پیش از وضع حمل قصاص شود.اگر پس از وضع حمل نیز بیم تلف طفل باشد ،تا زمانی که حیات طفل محفوظ بماند قصاص با تاخیر می افتد.

 

اگر زنی قصاص نفس شود و پس از آن معلوم شود وی باردار است وضعیت وی به چه ترتیبی است؟

هرگاه اولیای دم مقتول ،زن قاتل را قصاص نمایند و بعد معلوم شود که زن باردار بوده است،دیه جنین بر عهده ی عاقله آن خواهد بود،مگر آنکه این کار با اذن حاکم شرع انجام داده و آنها ،برخلاف حاکم،نسبت به بارداری زن ناآگاه باشند.(البته اگر جنین قبل از دمیده شدن روح از بین رفته باشد،دیه بر عهده ی مرتکب نه عاقله ی وی خواهد بود.)

 

بیشتر بدانید:نرخ دیه جنین

 

قصاص عضو زن باردار

در قصاص عضو نسبت به زن باردار در زمان حاملگی و حتی پس از وضع حمل اجرا نخواهد شد،زیرا بیم تلف طفل یا آسیب بر او می رود.

ماده ی 443قانون مجازات اسلامی در این باره بیان می دارد:

اگر زن حامله ای محکوم به قصاص عضو باشد و در اجرای قصاص،پیش یا پس از وضع حمل ،بیم تلف یا آسیب بر طفل باشد،قصاص تا زمانی که بیم مذکور بر طرف شود به تاخیر می افتد.

 

نکته:زن محکوم به قصاص نفس تا زمان وضع حمل در زندان زنده می ماند.

چگونه بهترین وکیل را بشناسیم؟

زن باردار محکوم به قصاص نباید تا پیش از وضع حمل آسیبی به او وارد شود و همچنین حکم قصاص در خصوص او جاری شود و در صورت وارد آمدن هر گونه آسیبی به شخص می توان شکایت کیفری مطرح نمود. از آنجایی که اقامه دعوی در هر یک از جرایم حقوقی و کیفری همانند جرائمی که در پارتی های شبانه اتفاق می‌افتد در مراجع قضایی تنها یک بار امکان پذیر است( مگر مواردی که به موجب قانون ازاین قاعده مستثنی هستند) یک وکیل خوب و حرفه ای با توجه به داشتن راهکارها و دانشی که در قانون دارد می تواند شما را در تسریع روند پرونده یاری نماید تا در کمترین زمان و بالاترین سرعت ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با باردار بودن زن محکوم به قصاص و دریافت مشاوره حقوقی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

86120774

86122587

 

 

تعداد بازدید صفحه : 565
سئوالات خود را در مورد باردار بودن زن محکوم به قصاص بپرسید :
CAPTCHA
محمد مومن زاده | وکیل پایه یک دادگستری
وکیل پایه یک دادگستری درباره من خدمات وکالت مشاوره حقوقی ویدئو ها دانستنی های حقوقی اطلاعات مراجع قضایی پرسش و پاسخ بررسی یک پرونده
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به محمد مومن زاده می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح